31 december, 2014

EXPO 2014 – DAGARNA SOM GICK

TEENAGE EXORCISTS

Välkommen till ett försök att summera 2014. Ett år som fullkomligt dominerats, och definierats, av ett litet barn – Axel Edward Dante Lindblom – som föddes 22 maj (japp, på Morrissey’s födelsedag). Detta får betecknas som årets nedkomst och tveklöst det största och bästa som har hänt i mitt lilla liv. Men också något som gjort att min vanliga konsumtion av kultur, från böcker till konst och musik, har varit ganska låg. Men det blev ändå en del när jag började tänka efter, så här följer några höjdpunkter som gungade min båt under 2014.

Årets litteratur:
Ma av Ida Börjel: En seriell diktsvit med rader som blöder. Som mörka, förtvivlade kolteckningar gestaltas människans krig mot sig själv; expansivt i geografisk mening, men som imploderar och rör sig mot en inre, personlig tragedi. Titeln Ma skrivs ut:

det japanska tecknet
för passivt brukad yta, negativ rymd

The Goldfinch av Donna Tartt:

While I was still in Amsterdam, I dreamed about my mother for the first time in years.

Så lyder första meningen i The Goldfinch – och så var hon tillbaka efter tio års väntan.

Stoner av John Williams: Perfektion om att närma sig nollpunkten i bortglömt mästerverk.
Stensamlarens sång av Sjón: Det oförmodade mötet mellan isländska sagor och upplyst surrealism på ett operationsbord. Som det heter.
Reklam, strategiskt och kreativt av Bo Bergström: Ny, omistlig bok av den störste vi har när det kommer till visuell kommunikation.
Read me av Roger Horberry & Gyles Lingwood: Genomgångar och intervjuer,  tips och tricks om samtida copywriting.

Tyvärr har jag inte hunnit läsa Ondska av Eirikur Örn Norddahl. Men eftersom jag inbillar mig att den är fantastisk, så får den vara med här, trots att den inte lämnat nattduksbordet än.

Årets musik:
Rave Tapes av Mogwai – som väl gör i princip samma skiva hela tiden, men så länge det är en av de bästa skivorna så tycker jag att det kvittar.
Ultraviolence av Lana Del Rey – hypnotisk och svävande noirsoul som det var väldigt svårt att sluta lyssna på.
Lost in the Dream av War On Drugs – drömlik lager på lager-estetik.
Benji av Sun Kil Moon – att Mark Kozelek skulle kännas relevant 2014 måste väl ses som någon form av mirakel.
Singles av Future Islands – årets genombrott inom genren elektronisk popgrowl.
I Never Learn av Lykke Li – innerliga powerballader för ljusskygga dagar.
Popular Problems av Leonard Cohen – 80 år gammal och fortfarande bäst.
Are We There av Sharon Van Etten – intim och minimalistisk perfektion.
July av Marissa Nadler – gotiska upptäcktsresor i tid och rum.
Our Love av Caribou – dov och bubblande indiehouse.

Årets låtar:
Seasons (Waiting On You) – Future Islands
Teenage Exorcists – Mogwai
Red Eyes – War On Drugs
Gå rakt fram och över husen – Tomas Andersson Wij
Dead City EmilyMarissa Nadler
Ny/Snö
– Jonathan Johansson
Death to fascism – The Radio Dept.
Brooklyn Baby & West Coast – Lana Del Rey

Naturligtvis har jag gjort en playlist med de här låtarna och några till. Mycket nöje.

Årets soundtrack:
Ypres – Tindersticks, soundtrack till den permanenta utställningen om första världskriget på In Flanders Fields Museum, Ypres, Belgien.

Årets konserter:
Jag kastar in handduken här, kan knappt minns att jag har varit på nån spelning i år. Med ett litet barn hemma så har det helt enkelt inte funnits tid eller möjlighet. Pass, med andra ord.

Årets film/tv:
Interstellar av Christopher Nolan – i en värld av tv-serier ser jag allt mindre film. Men Interstellar var en upplevelse, om än inte oproblematisk sådan.
True Detective av Nic Pizzolatto – något överskattad, men extremt underhållande, jakt på en seriemördare i amerikanska södern som berättas i återblickar. Sedan är jag helt enkelt svag för House of Cards och Homeland. Jag har tyvärr inte sett The Leftovers än, men har relativt höga förväntningar.

Årets poddar:
Obiter Dictum – alltid underhållande om populärkultur, med särskilt fokus på rymden, tv-serier, litteratur och diverse randfenomen.
Serial - journalisten Sarah Koenig’s undersökning av en mordgåta i Baltimore i slutet av 1900-talet.
Staden - podcast om arkitektur och urbanisering ur olika perspektiv.

Årets utställningar:

Digital Revolution på Barbican Centre, London – en interaktiv totalupplevelse om digitala innovationer inom film, konst, musik och dataspel.
Barbara Kruger på Museum Ludwig, Köln – politisk och poetisk intermedial konst när det är som allra bäst.
Kulisser, Lars Lerin på Nordiska Akvarellmuseet – en av världens främsta akvarellmålare.
365 Masquerades – Gisela Fleischer’s maskeradprojekt med en gestaltning om dagen, hela året.

Årets webb/media/reklam:
Den brittiska tidningen The Guardian har genomgått en fullständig transformation det senaste decenniet. Från traditionell tidning till en digital nyhetsplattform som är interaktiv, dynamisk och transparent. The Guardian lever helt enkelt upp till vad deras payoff lovar – The Whole Picture. Den bygger på öppen data och skapar en form av deltagarkultur som måste vara unik. Kampanjen för att marknadsföra The Guardian är också mer eller mindre briljant. Enkel, men intresseväckande infografik och smart copy som bygger på den interaktivitet som hela tiden pågår i nyhetsartiklarnas kommentarsfält. Kampanjen är skapad av BBH Labs.

THE WHOLE PICTURE

Årets design:
Fro Design Company – som gör stilren retrodesign av bland annat gamla filmaffischer, historiska fenomen och verkliga händelser.

Årets inspiration:
Brainpickings – Maria Popova’s sajt om litteratur, konst och vetenskap är en sanslös källa av inspiration med i princip dagliga uppdateringar med nya artiklar.

Årets ”ett fall och en lösning”:
Tom Yorke’s torrentlösning för den digitala distributionen av albumet Tomorrow’s Modern Boxes.

Årets blogg:
Den iranska flyktingen Samira Motazedi’s bloggtidskriften Gläntas webbplats om livet som papperslös i Sverige.

Årets politiska ögonblick:
”- Du är inte min talman.” Rossana Dinamarca vägrar att kalla SD-rasisten Björn Söder för talman i Sveriges riksdag.

Årets jubileum:
Vi hade 20-årsjubileum med Cirkus Miramar i år. Det firades med en spelning på Kulturbaren i Trollhättan 20 februari, den plats vi kanske uppträtt på allra flest gånger.

Nytt år, dagarna rullar vidare. Som avslutning – årets låt, alla kategorier. Musik blir inte bättre.

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One comment

  1. Johna264 skriver:

    Great website! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am taking your feeds also adakfceeggba

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>