• MENINGEN MED LIVET

    Ibland är livets mening enkel; att för första gången se sitt barn springa efter en fjäril.

  • LJUDET AV MARIANERGRAVEN

    Hur låter Marianergraven? Kanske är det lätt att tro att världens mest otillgängliga plats också är den mest ljudlösa. Men icke!

  • HERE COMES THE MINOR VICTORIES!

    Väntan är över, Minor Victories är här! Som jag har längtat efter de första ljuden från det här bandet. Och deras första släpp A Hundres Ropes är precis så vansinnigt vackert som jag hade hoppats.

  • EN AVLÄGSEN VISKNING

    I Albert Einsteins allmänna relativitetsteori från början av 1900-talet finns förutsägelser om gravitationsvågor – ett eko som sänds ut när tung massa sätts i rörelse och som sträcker ut och trycker ihop rumtiden i olika riktningar. Nu har fysiker för första gången kunnat bevisa att gravitationsvågor existerar. Och det blev helt enkelt en liten dikt.

  • DET HÄR ÄR HJÄRTAT

    Hjältarna lämnar oss, en efter en. Människor som kommer låna ut sina namn åt flygplatser, gator och torg. Bowie, Bodil … Snart finns bara Dylan kvar.

  • EXPO 2015 – DAGARNA SOM GICK

    Så. Det är alltså hög tid att summera det mesta av det bästa när det kommer till populärkultur från 2015. Lite böcker, musik och annat som gjorde det lite lättare att andas medan det rådde politisk kräftgång i världen.

  • SORGKANTER

    Gränser är till för att brytas, raseras och suddas ut. Eller kanske rättare, en dikt är en dikt är en dikt.

  • STADEN SOM FÖRSVANN

    För tio år sedan försvann hundratals män, kvinnor och barn från en forskningsanläggning i Limetown, Tennessee, för att aldrig höra av sig igen. Eller? Lia Haddock, journalist vid (den fiktiva radiostationen American Public Radio, utreder deras försvinnande i podcasten Limetown.

  • LOGOS EX MACHINA 014

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • LOGOS EX MACHINA 013

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • LOGOS EX MACHINA 012

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • LOGOS EX MACHINA 011

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • LOGOS EX MACHINA 010

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • LOGOS EX MACHINA 009

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • LOGOS EX MACHINA 008

    Välkommen till Logos Ex Machina – fragment och skisser ur ett pågående diktprojekt om övergivna platser.

  • TOTALT JÄVLA MÖRKER

    Universum håller på att dö. Långsamt, långsamt glider vi in i en mörk, tyst sömn.

  • FRAGMENTARISKA RADIOVÅGOR

    Äntligen! Sveriges Radio tar sitt konstnärliga ansvar och bjuder på sommarens mest väsentliga podcast. Lars Norén läser fragment ur boken med samma namn, men bjuder även på nyskrivna texter, axiom och poetiska reflektioner.

  • VÄRLDENS STÖRSTA METAFORKARTA

    Hur ser våra tankars kognitiva strukturer ut? Det visar ett forskningsprojekt från Glasgow University i en interaktiv metaforkarta som hämtat data från tretton århundraden av brittisk litteratur.

  • ÅRETS LÅT, PT. 2

    Jamie XX tar hjälp av sin kollega Romy (The XX) i låten Loud Places från skivan In Colour. Och ja, det här måste vara årets låt. Eller kanske alla års låt? Hypnotiskt är bara förnamnet.

  • ÅRETS LÅT?

    Om inte det här är årets låt så lovar jag att äta upp min cylinderhatt. Destroyer’s nya giv heter Dream Lover och är en del av skivan Poison Season som släpps i slutet av augusti 2015.

  • CLARA DIESEN X 5

    Clara Diesen är författare, konstnär och dramatiker med flera böcker, utställningar och uppsättningar bakom sig. Här presenteras tre nyskrivna och tidigare opublicerade dikter och teckningar ur ett pågående projekt.

  • EN VÄCKARKLOCKA FÖR SOVANDE JÄTTAR

    De senaste dagarna har mina tankar surrat som ilskna bålgetingar på ytterst begränsad yta – och nästan uteslutande om hur museerna och kulturarvet kan förändras, utvecklas och bli mer digitala institutioner och platser. Med andra ord, jag har varit på MuseumNext i Genève under några fullspäckade dygn i slutet av april.

  • EN FÖRHÖJD VERKLIGHET

    Jag går fram till bokhyllan. Blir stående. Osäker på vilken volym jag ska välja. Handen rör vid bokryggarna. Jag väljer Den stora gåtan – Tomas Tranströmers sista diktsamling.

  • VAD SOM HELST KAN HÄNDA

    Idag är det Världspoesidagen – instiftad av UNESCO att infalla varje år den 21 mars. Så mitt förslag är att vända dig till närmaste bokhylla, boklåda eller bibliotek och plocka upp en diktsamling, läsa några rader och göra dig beredd. Vad som helst kan hända.

  • LANIAKEA – VÅR ADRESS I UNIVERSUM

    Vintergatan är en del av ett gigantiskt kluster av galaxer. Det visar amerikanska forskare på Hawaii som nu ritar om kartan över vårt närmaste grannskap i universum. Klustret går under namnet Laniakea – vilket betyder vidsträckt himmel.

  • DET OÄNDLIGA TALET

    Idag är det 14 mars, alltså 3.14 – vilket innebär att det är den internationella pi-dagen. Eller ϖ, om man så vill. En matematisk konstant som bland annat representerar förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter.

  • CITYSCAPES – STÄDER SOM URBANA LANDSKAP

    Vad händer med världen om den multiexponeras på ett enda fotografiskt negativ? Jakob Fällenders bilder skapar ett slags mikrouniversum där byggnader och människor, himmel och jord smälter samman till en häxblandning av dystopiska drömbilder.

  • ATT BLI VED

    Fredrik Nyberg debuterade 1998 med diktsamlingen En annorlunda praktik. Sedan dess har han utkommit med åtta böcker och avslutar nu trilogin Att bli ved med samlingen Slingorna & undergången.

  • SJÄLVLYSANDE PARADOXER

    I dagarna utkommer Lars Noréns nya bok Fragment. Norén har inte skrivit någon diktsamling sedan Hjärta i hjärta från 1980. Nu återvänder han på något vis till dikten, eller åtminstone den ofullständiga dikten, fragmentet.

  • PASSIVT AGGRESSIV ESKAPISM

    Har årets låt redan kommit? Det verkar så. Londonkvintetten Liu Bei nya släpp Fields är inget annat än fullkomligt makalös eskapism – förpackad i Joy Divisions allra mest passivt aggressiva ljudlandskap. Låten blir inte sämre av att en av mina favoritsångerskor Rachel Goswell från Slowdive och Mojave 3 lånar ut sin undersköna stämma till låten.

  • EXPO 2014 – DAGARNA SOM GICK

    Välkommen till ett försök att summera 2014. Med andra ord – litteratur, musik, utställningar, poddar och annan populärkultur som lyst upp himlen med små gnistrande stjärnor.

  • DEN UPPLYSTA SKOGEN

    Konstnärerna Friedrich van Schoor och Tarek Mawad har tillsammans med ljudproducenten Achim Treu skapat Bioluminecent Forest – en upplyst skog. Verket kastar ett magiskt skimmer över naturens träd, svampar, spindelväv. En naturupplevelse² som ger tillvaron ytterligare dimensioner.

  • VARJE DAG – EN MASKERAD

    Ett av de mest intressanta konstprojekten under året håller på att gå i mål – 365 Masquerades. Gisela Fleischer har under varje dag gjort en performance i form av att klä ut sig till olika karaktärer. Självporträtt med lånande personligheter, om man så vill. Det innebär att det kommer bli 365 olika roller och bilder när projektet är avslutat. I en värld som blir alltmer ytligt retuscherad, vältrimmad och tillrättalagd, så sätter 365 Masquerades den strömlinjeformade ordningen på spel.

  • EN DIGITAL KUNSKAPSGALAX

    Vad sägs om en digital kunskapsgalax? Wikigalaxy är en 3D-karta i formen av Wikipedia-artiklar som svävar fritt i ett digitalt kosmos, där relaterade artiklar bildar informationskluster – med hyperlänkar som maskhål mellan hela världens kollektiva kunskap.

  • GEOGRAFISK TWITTERKONST

    Mapbox har skapat en karta som gör det möjligt att följa varifrån närmare 6,5 miljarder geotaggade tweets har skickats från de senaste tre åren. Applikationen är ett kreativt sätt att använda big data och gör det är möjligt att zooma in på länder, städer och platser – eller zooma ut och se hela världens kommunikation som en ständigt flödande digital väv.

  • FIN DE SIÈCLE – DET OCKULTA SEKELSKIFTET PÅ HALLWYLSKA MUSEET.

    Om man tycker att tillvaron saknar ingredienser som ockultism, seanser och hemliga ordenssällskap kan det vara en god idé att bege sig till Hallwylska museet i Stockholm. Där pågår för närvarande en utställning om ockultism, övernaturliga fenomen och andliga strömningar vid sekelskiftet mellan 1800-talet och 1900-talet.

  • EN AVLÄGSEN NÖDSIGNAL.

    Fjärrskrift av Lotta Lotass är en 50 meter lång och en centimeter hög telexremsa. Texten är skriven i en mening med uteslutande versaler och är utskriven på en fjärrskrivare från 1940-talet. Fjärrskrift känns som ett iskallt nödrop från en avlägsen expedition – bortom tid och rum. Det är kallt, kargt och gnistrar som iskristaller.

  • VÄLKOMMEN TILL BLÄCKTRÄDGÅRDEN.

    Bernard Noël är en fransk författare som debuterade 1958 med diktsamlingen Extraits du corps. Han har sedan dess givit böcker inom de flesta genrer – poesi, prosa, dramatik, essäistik och kritik. 2007 var Bernard Noël en av de inbjudna gästerna till Göteborgs poesifestival. I samband med Noëls närvaro på festivalen gjorde tidskriften Gräs ett specialnummer – med en nyskriven dikt av Bernard Noël, översatt av författaren Kristoffer Leandoer. Diktsviten Bläckträdgård var aldrig tidigare publicerad, vilken gjorde den svenska översättningen till originalutgåvan, med andra ord – en världspremiär.

  • EN LÖGN, EN DIKT & TIDSKRIFTEN GRÄS.

    Nyligen fyllde poeten, översättaren och inte minst min gode vän Kennet Klemets år. Som en present hade poeten, översättaren och inte minst min gode vän Jörgen Lind samlat in bidrag till ett sista nummer av Gräs – tidskriften som de gemensamt var redaktörer för. Numret är bara tryckt i ett enda exemplar. Själv blev jag tillfrågad att bidra med innehåll till en sida av den unika tidskriften. Tidskriften Gräs utkom med 41 nummer i mellan åren 2001-2009.

  • BRUNO K. ÖIJER PÅ LORENSBERGSTEATERN, 2 NOVEMBER 2014.

    Det är söndag, regn och alla nyanser av grått som finns hänger som tunga draperier i luften. Det är med andra ord så mycket höst att jag börjar tro att jag är färgblind. Morrissey har byggt en hel karriär på eländet. Det är med andra ord perfekta förutsättningar för att i skydd av mörkret glida in på Lorensbergsteatern för ett par timmars diktläsning.

  • GLITCHKONST OCH DIGITALA MANIPULATIONER.

    Glitch Art, eller glitchkonst för att prata svengelska, är ett estetiskt uttryck som skapas genom korruptioner av digitala filer. Från början var det omedvetna felaktigheter som uppstod av buggar eller brända kretsar i elektroniska enheter. Så småningom skapades en egen konstyttring av digitala manipulationer.

  • INTERMEDIALITET ÜBER ALLES.

    Ett litet nedslag i ett av mina stora intresseområden – intermedialitet. Det är en beteckning för de uttryck och kommunikation som bygger på ett samspel mellan olika medieformer. Intermedialitet syftar främst på när olika medier adderas för att uppnå en annan effekt – som exempelvis när verbala och visuella medier samverkar i en grafisk roman, en annons, film eller inom kollageteknik inom konst eller litteratur.

  • SÖMNIGT, ABSTRAKT OCH ALLDELES UNDERBART.

    I slutet av 1980-talet uppstod genren shoegaze eller dreampop i Storbrittanien med band som My Bloody Valentine, Slowdive och Spiritualized. Åsikterna om musiken är många – sömnig, abstrakt eller alldeles, alldeles underbar?

  • IMAGINE – MIRLITONNADES AV SAMUEL BECKETT

    Imagine är en av mina favoritdikter av författaren, dramatikern och den eviga muntergöken Samuel Beckett. Dikten är ursprungligen skriven på franska och är en av Beckett’s så kallade mirlitonnades, sannolikt författad i slutet av 1970-talet.

  • DET ÄR SYND OM MÄNNISKORNA.

    Tid och rum existerar icke; på en obetydlig verklighetsbakgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster; en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer. Personerna klyvas, fördubblas, dunsta av, förtätas, flyta ut, samlas. Men ett medvetande står över alla, det är drömmarens – för det finns inga hemligheter, ingen konsekvens, inga skrupler, ingen lag.

  • MUSEUM ELLER MAUSOLEUM – OM DIGITALA UTSTÄLLNINGAR.

    Det pratas en del om digitala utställningar i kulturarvsvärlden för närvarande. Personligen tycker jag fortfarande att det saknas riktigt bra exempel på vad jag själv skulle vilja uppleva inom ramen för en digital utställning. Men att tankar och diskussioner pågår är ett mycket gott tecken.

  • ORD – MER ÄN BARA SPRÅK?

    I dikten Från mars -79 i boken Det vilda torget skriver Tomas Tranströmer: Trött på alla som kommer med ord, ord, ord men inget språk. Men ord kan vara mer än bara tröttsamma och har många användningsområden – som stöd vid översättningar, tolkningar och aspekter som rör tillgänglighet. Institutet för språk och folkminnen släpper nu Öppna språkdata med möjlighet att ladda hem massor av ordlistor under Creative Commons-licens.

  • JAG – EN DIGITAL KOSMOPOLIT?

    För närvarande är jag lite glad över att en bloggpost som jag skrev för IdeK om kreativ kommunikation i olika medier har blivit översatt och publicerad på Culture Hive – Arts Marketing Association’s inspirationssajt i Storbrittanien. Detta gör naturligtvis att jag känner mig väldigt internationell. Närmast kosmopolitisk.

  • RUM FÖR POESI.

    I morgon börjar Bokmässan. Och den enda aktiviteten som verkligen är nödvändig att besöka är naturligtvis Rum för poesi. Tre dagar fyllda med ord, ord, ord. Rum för poesi arrangeras av Rámus förlag i sal R2 på andra våningen. Jag är för övrigt konferencier under lördagen.

  • DIGITAL REVOLUTION.

    Betong, betong och mer betong. Det regnar katter och hundar och jag befinner mig högst sannolikt i området som inspirerat till titeln Fifty Shades of Grey. I Sverige vibrerar de sista skälvande sommardagarna – i London är det redan höst. Fast det är det väl i princip året runt här, tänker jag. Men scenen ska förändras. Dramatiskt.

  • WHERE’S THE STORY?

    Hur väcker vi intresse kring våra verksamheters innehåll i olika kanaler? Få kulturarvsaktörer dramatiserar sina berättelser och missar chansen att väcka nyfikenhet kring spännande och relevanta ämnen. Kanske måste vi försöka skapa kreativ kommunikation istället för information?